Ajankohtaista koulutusta ja alan huipputapahtumia
Kaupan liiton tavoitteena on olla alan paras foorumi oppimiselle, keskustelulle ja verkostoitumiselle. Koulutukset, seminaarit ja erilaiset tapahtumat ovat merkittävä osa liiton toimintaa: niillä tuetaan kaupan yritysten toimintaedellytyksiä ja yhteistyötä. Suositut, laadustaan ja ajankohtaisuudestaan hyvää palautetta saaneet tilaisuudet järjestää Kaupan liiton tytäryritys KAUPPA-FI Oy.
Koska Kaupan liitto tuntee hyvin jäsenistönsä tarpeet ja liiketoiminnan haasteet sekä pyrkii aidosti tuottamaan jäsenilleen lisäarvoa, se osaa järjestää hyödyllisiä ja käytännönläheisiä koulutuksia. Esimerkiksi kaupan työehtosopimuksesta ei muilla koulutusten tarjoajilla ole yhtä syvällistä ja konkreettista tietoa.
Liitto tarjoaa koulutukset ja tapahtumat edulliseen jäsenhintaan, mikä on monelle yritykselle yksi hyvä syy liittyä Kaupan liittoon. Lisäksi erilaisissa tilaisuuksissa jäsenten ja yhteistyökumppaneiden on luontevaa verkostoitua keskenään.
Digitaalisuus isona teemana
Vuonna 2013 merkittävä teema työsuhdeasioiden lisäksi oli verkkokauppaosaamisen kehittäminen. Jo useampana vuonna toteutetut verkkokauppakoulutukset ovat nostaneet Kaupan liiton profiilia myös verkkokauppojen edunvalvojana. Suosittuihin koulutuksiin osallistui viime vuonna 150 yritystä ja yli 400 henkilöä.
Digitaaliseen maailmaan kauppaa valmentavat lisäksi mobiilimarkkinoinnin koulutukset, joihin osallistui viime vuonna 200 henkilöä. Sekä mobiilimarkkinoinnin että verkkokaupan koulutuksia jatketaan vuonna 2014.
KAUPPA-FI Oy:n tarjontaan kuuluivat vuonna 2013 lisäksi digitaalisuuteen ja verkkokaupankäyntiin liittyvät case-seminaaripäivät sekä Kaupan turvallisuuspäivä ja Kaupan vastuullisuuspäivä. Pietarissa järjestettyyn Venäjä-seminaariin osallistui sekä jäsenyrityksiä että runsaasti sidosryhmien edustajia.
Kauppa 2014 -tapahtuma kokosi syyskuussa Messukeskukseen lähes 450 kaupan alan asiantuntijaa ja päättäjää. Nyt viidennen kerran järjestetyn alan ykköstapahtuman teemana olivat kansainvälistyvät markkinat.