Kaupan vuosi

ENG / SE

Ollaan ihmisiksi – myös kaupassa

Kaupan ammattilaisten työssään kohtaama epäasiallinen käytös on lisääntynyt viime vuosina. Tämä kävi ilmi muun muassa Kaupan liiton marraskuussa 2017 teettämästä yritys- ja kuluttajakyselystä. Selvityksessä 63 prosenttia yritysvastaajista kertoi henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen. Kuluttajista 30 prosenttia oli törmännyt muiden asiakkaiden häiriköintiin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, ja heistä peräti 52 prosenttia nimenomaan kaupassa.

Työssä kohdattu epäasiallinen käytös ei toki ole vain kaupan ongelma. Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2016 työolobarometrin mukaan 33 prosenttia palkansaajista koki kiusaamista tai henkistä väkivaltaa asiakkaiden taholta.

– Työnantajan kannalta on kyse työsuojelusta ja henkilökunnan turvallisuudesta. Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työllistäjä. Meille on tärkeää, että kauppa on turvallinen ja viihtyisä työpaikka, Kaupan liiton työmarkkinanjohtaja Anna Lavikkala tiivistää.

Kaupan liitto halusi tarttua ongelmaan. Se käynnisti joulukuussa 2017 yhdessä kumppanien kanssa Ollaan ihmisiksi -kampanjan, jolla heräteltiin kuluttajia miettimään omaa rooliaan niin myyjien kuin muidenkin asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Kampanjatoimilla haluttiin myös edistää hyvinvoinnin positiivista kierrettä, joka syntyy työntekijöiden hyvinvoinnista, asiakkaiden saamasta hyvästä palvelusta ja sitä kautta yritysten menestyksestä.

Mukana ponnistuksessa Kaupan liiton rinnalla ovat olleet työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020 -hanke, Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Päivittäistavarakauppa ry. Kampanjan suojelija on työministeri Jari Lindström.

Kampanja on näkynyt hyvin journalistisessa mediassa, samoin se on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa. Teemalla onkin selvästi ollut kosketuspintaa ihmisten arkeen. Kampanja saa jatkoa, se näkyy muun muassa keväällä 2018 YLEn TV1:ssä yleishyödyllisenä tietoiskuna.

Kampanjavideoita voi käydä katsomassa esimerkiksi täällä. Somessa kannattaa seurata hashtageja #ollaanihmisiksi ja #vänligtbemött.

 

 

Takaisin ylös