Paperinen kirja pitää pintansa
Kirjakaupalle kuului vuonna 2015 pitkästä aikaa kohtuullisen hyvää. Kesällä kauppaa piristivät pienoiseksi hitiksi nousseet aikuisten värityskirjat ja lopulta kirjamyynnin perinteiset vahvat sesongit, isänpäivä ja joulu, nostivat koko alan myynnin plussalle ensimmäisen kerran sitten vuoden 2010.
– Myös meillä kasvun tukijalkana oli loppuvuoden ja joulun hyvin käynyt kirjakauppa. Yleisen kirjallisuuden myynti kääntyi muutaman vuoden laskun jälkeen nousuun. Kaupaksi kävivät hyvin lisäksi tietokirjat sekä lasten- ja nuortenkirjat, toimitusjohtaja Timo Kopra Suomalaisesta Kirjakaupasta kertoo.
Suomalaisen Kirjakaupan kokonaismyynti kasvoi edellisvuodesta ja oli yhteensä lähes 108 miljoonaa euroa. Lukion ja ammatillisten oppilaitosten tuleva opetussuunnitelma vaikutti laskevasti oppikirjamyyntiin, mutta menetystä paikattiin muun muassa panostuksella kirjakauppaa tukeviin oheistuotteisiin. Erilaisten tavaratuotteiden myynti toikin liikevaihdosta yli kolmanneksen.
Paperisen kirjan kuolemaa on uumoiltu niin kauan kuin digitaalisia e-kirjoja on julkaistu. Hautajaisiin valmistautuminen on kuitenkin kovin ennenaikaista. Suomessa, kuten naapurissamme Ruotsissakin, e-kirjojen myynti on vielä marginaalista, 1–2 prosenttia koko kirjamyynnistä.
– Painettu kirja pitää pintansa. Maailmalta kuuluu hyviä uutisia kirjamyynnin ja kirjakauppojen elpymisestä. Uusia asiakkaita tulee digitaalisten kirjojen kautta myös perinteiseen maailmaan. Oppimateriaaleissa sen sijaan uskon, että digitaalisuuden merkitys kasvaa, Kopra pohtii.
Elämyksellinen ja asiantunteva
Suomalainen Kirjakauppa perustettiin vuonna 1912 nimellä Helsingin Suomalainen Kirjakauppa Oy. Rautakirjan ja Sanoma Groupin omistuksesta se siirtyi vuonna 2011 osaksi Otava-konsernia. Kirjojen vähittäiskaupan Suomen markkinajohtaja myy vuosittain noin 60 000 erilaista kirjanimikettä.
– Asiakkaillemme haluamme olla elämyksellinen, asiantuntevasti, iloisesti ja aktiivisesti palveleva kirjakauppa. Tämän vuoden loppuun mennessä olemme uudistaneet miljööltään 50 yhteensä 58 myymälästämme.
– Luonnollisesti olemme myös monikanavainen kauppa: verkko tukee kivijalkaa ja toisinpäin. Osa kannattavan kasvun strategiaamme ovat panostukset verkkokauppa Suomalainen.comin kehittämiseen, Kopra toteaa.
Suomen innostavin työpaikka
Suomalainen Kirjakauppa työllistää noin 450 henkeä. Alkuvuodesta 2016 henkilöstötutkimusyritys Corporate Spirit nimesi sen Suomen innostavimmaksi työpaikaksi. Perusteluina olivat muun muassa henkilöstön kuuntelu ja onnistunut esimiestyö.
– Olen ylpeä siitä, että meillä on oikeudenmukaiseksi koettu kulttuuri ja avoin ilmapiiri. Asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä. Esimiestyötä kehitämme kouluttamalla esimiehiä jatkuvasti, Timo Kopra kertoo.