Kaupan vuosi 2015

ENG / SE

Tilastoja, tiedonkeruuta ja tutkimuksia

Kaupan liitto kerää tietoa ja argumentteja alan edunvalvontaa varten sekä tuottaa tutkimus- ja tilastotietoa kaupan yritysten käyttöön. Tutkimustoiminnan tärkein tuote on kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä, kaupan talousnäkymiä selvittävä Kaupan näkymät. Sen tarkoituksena on auttaa jäsenyrityksiä hahmotta­maan taloudellista ympäris­töä ja antaa tietoa kaupan alan merkityksestä poliittisille päättäjille ja suurelle yleisölle.

Jäsensivuilla julkaisemme kolmea eri tilastoa: kaupan liikevaihtotilastoa, verkkokauppatilastoa ja kulutusindikaattoreita.

Liikevaihtotilaston kokoamisessa yhteistyökumppanina on Tilastokeskus, ja Kulutusindikaattoreiden pohjana ovat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin sisältyvät tiedot kuluttajien ostoaikeista. Verkkokauppatilasto tehtiin kuluttajakyselynä yhdessä TNS Gallupin ja Asiakkuusmarkkinointiliiton kanssa vielä vuoteen 2015 saakka. Vuonna 2016 verkkokauppaa käsittelevä kokonaisuus uudistuu: alamme tuottaa jäsenille aikaisempaa kattavampaa kuvaa verkko-ostamisesta mukaan lukien palautusprosentit ja ostoksiin käytetyt laitteet.

Yhteistyöhön Tampereen yliopiston kanssa

Vuonna 2015 Kaupan liitto selvitti kuluttajien ostoksia koti- ja ulkomaisista verkkokaupoista, suomalaisten kulutusta Virossa ja venäläisten kulutusta Suomessa sekä vertaisverkkokauppaa. Vertaisverkkokaupasta on julkaistu jäsensivuilla myös tuoteryhmäkohtaisia erillisselvityksiä.

Vertaisverkkokauppatutkimus, kuten myös kuluttajien ostoprosesseja selvittävä tutkimushanke, ovat osa uutta, vuonna 2015 käynnistynyttä yhteistyötä Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston välillä.

Yhteistyön toivotaan hyödyttävän niin kaupan alan yrityksiä, akateemista tutkimusta kuin kaupan alan opetusta. Kaupan liitto tuo yrityksiä juuri nyt askarruttavia kysymyksiä tutkimusaiheiksi akateemiselle yhteisölle. Tampereen yliopisto kaupan professorin Hannu Saarijärven johdolla puolestaan tuo akateemista osaamista tutkimussisältöjen tarkempaan suunnitteluun ja tulosten tulkintaan.

Tutkimusyhteistyön ansiosta kaupan alan keskeisiä ilmiöitä voidaan tarkastella laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä, ei yksin kaupan kilpailukeinojen kautta.

Takaisin ylös