Kaupan vuosi 2015

ENG / SE

Kohti innostavaa johtamista

Viime aikoina on väitetty, että yksi syy Suomen kilpailukyvyn rapautumiselle löytyisi heikosta johtamisesta. Pelolla johtamisesta on syytetty menestyviäkin yrityksiä.

–  Olemme aiheessa, josta voisin puhua vaikka kuinka pitkään, uuden ajan johtamisesta ja henkilöstön sitouttamisen merkityksestä myös Kauppa 2016 -tapahtumassa esitelmöinyt johtaja Eija Holmström Algol-konsernista innostuu.

Eikä hän vain puhu. Esimiestyö ja johtaminen on nostettu kansainvälisen monialakonsernin fokukseen. Tavoitteena on rakentaa yritykseen kulttuuri, joka on inspiroiva ja innovatiivinen ja jossa ihmiset työskentelevät innostuneesti yhteisten tavoitteiden eteen.

Arvot ohjaamaan

Algol on teknisen kaupan ja terveydenhuollon monialakonserni, joka työllistää yhteensä noin 400 myynnin, tuote- ja palveluratkaisujen, projektiliiketoiminnan, markkinoinnin sekä teknisen huollon ja ylläpitotoiminnan tehtävissä työskentelevää ammattilaista. Vuonna 1894 perustettu perheyritys on vahva kansainvälisen kaupan osaaja. Tällä hetkellä toimintaa on Suomen lisäksi Pohjoismaissa, Baltiassa ja Itä-Euroopassa.

Kun Eija Holmström tuli taloon kahdeksan vuotta sitten, yrityksessä ei ollut varsinaista HR-toimintoa. Piti aloittaa perusasioista ja tuoda esimiesten käyttöön työvälineet suorituksen johtamiseksi.

Seuraava askel oli Algol Academyn perustaminen. Sen puitteissa kaikki johto- ja esimiesasemassa olevat ovat hioneet taitojaan työsuhdeasioissa osallistavaan esimiestyöhön ja muutoksen johtamiseen.

Viime vuonna konsernissa lanseerattiin uudistetut arvot – vastuunotto, yhteistyö ja kehitys – ja tehtiin ensimmäinen yrityskulttuuritutkimus. Siinä kysyttiin muun muassa, tietävätkö ihmiset, mikä on yrityksen suunta ja tarkoitus, onko toiminta johdonmukaista, onko työntekijöillä mahdollisuus osallistua toiminnan kehittämiseen ja kehittää itseään sekä ymmärretäänkö asiakkaita ja heidän tarpeitaan todella.

Työllä pitää olla merkitystä

– Mielestäni kaikki lähtee siitä, että ihmiset uskovat organisaation tekemisen tavoitteisiin ja työyhteisön arvoihin sekä jaksavat ponnistella niiden eteen. Työ tulee kokea arvokkaaksi muistakin syistä kuin esimerkiksi palkan vuoksi, Holmström toteaa.

Suomen kielen sana ”sitoutunut” ei hänen mielestään kuvaa parhaalla mahdollisella tavalla sitä fiilistä, jonka hän toivoo organisaatiossa vallitsevan. Englannin sanassa ”engaged” on vahvempi sanoma.

– On tärkeää, että työyhteisön tavoitteet koetaan omiksi samoin kuin se, että johto kannustaa ja on itsekin tunteella mukana kaikessa tekemisessään. Yhteisistä onnistumisista syntyy innostusta – ja silloin myös hyvä tulos seuraa perässä.

Johtaminen, jossa myös tunteet ovat vahvasti mukana, edellyttää johdolta ja esimiehiltä hyvää itsetuntemusta ja rohkeutta olla oma itsensä.

– En väitä, ettemmekö tarvitsisi myös analyyttistä ja enemmän numeroihin keskittyvää johtamista. Kaikkien on kuitenkin tärkeää välillä pysähtyä kysymään itseltään, uskallanko olla aito omassa roolissani?  Saanko joukon mukaani voidakseni johtaa? Kaikissa ihmisissä on paljon voimavaroja, jotka pääsevät kukoistamaan innostavassa ilmapiirissä.

Takaisin ylös