Digi saa ovipumpun laulamaan
Mustien, mirrien ja muiden kotieläinten omistajia yhdistää ainakin yksi asia: syvä kiintymys omaan lemmikkiin. Harrastajat muodostavat helposti sosiaalisessa mediassa yhteisöjä, joissa he ovat aktiivisessa kanssakäymisessä keskenään.
– Digitaaliset sovellukset ja palvelut antavat meille paljon mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaamme entistä paremmin ja yksilöllisemmin sekä mahdollisuuden olla heille avuksi ja neuvoa heitä entistä osuvammin, toteaa Chief Digital Officer Miika Malinen Mustista ja Mirristä.
Esimerkkinä tästä hän mainitsee yrityksen kehittämän uuden palvelun, jossa hyödynnetään sekä lemmikinomistajien yhteisöllisyyttä että uutta digitekniikkaa. Palvelu on nimeltään Tassututka. Se auttaa hädässä silloin, kun lemmikki on livahtanut karkuteille.
– Tassututkan avulla lähialueilla asuvat, mobiilisovellusta käyttävät lemmikinomistajat saavat kadonneeksi ilmoitetun kissan tai koiran tiedot reaaliajassa ja voivat auttaa etsinnöissä.
Eläimetkin ovat kanta-asiakkaita
Musti ja Mirri on vuonna 1988 perustettu lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju, joka on saavuttanut markkinajohtajan aseman Suomessa ja kasvanut alallaan Pohjoismaiden suurimmaksi. Myymälöitä on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä jo 230. Seuraavaksi tähtäimessä ovat Norjan markkinat.
– Asiantunteva asiakaspalvelu, laaja, omiin merkkeihin perustuva valikoima sekä omnichannel-strategia, jossa toimivalla verkkokaupalla on tärkeä rooli, Malinen luettelee menestystekijöitä. Ylpeänä hän lisää, että myös yrityksen kotipesä on kunnossa: Musti ja Mirri palkittiin vuonna 2016 Great Place to Work -kilpailussa parhaana suurten yritysten sarjassa.
Menestystekijöistä vähäisin ei ole asiakkaiden tunteminen.
– Meille ei riitä, että tunnemme ihmiset, meidän on tunnettava myös heidän lemmikkinsä. Mietimme, mitkä ovat huolet ja tarpeet elinkaaren eri vaiheissa ja kuinka pystymme kohdentamaan niihin palveluitamme.
Lemmikkigenre on laaja ja siihen mahtuu paljon erilaisia asiakastyyppejä ”tavallisista” kotikoiranomistajista kunnianhimoisiin harrastajiin, kilpailijoihin ja kasvattajiin.
– Kun pyrimme mahdollisimman relevantteihin asiakaskohtaamisiin, digitaalisuus tulee avuksemme. Pystymme sen avulla tuomaan kanssakäymiseen paljon lisäarvoa. Missiomme on tehdä niin lemmikkien kuin heidän omistajiensa elämästä hauskempaa, turvallisempaa ja helpompaa.
Kanavat tukevat toisiaan
Miika Malinen ei mielellään halua erotella, paljonko Mustin ja Mirrin liikevaihdosta syntyy verkkokaupassa ja kuinka paljon kivijalassa. Monikanavastrategiassa kaikki kanavat tukevat toisiaan ja kokonaismyynti on tärkeintä.
Itsestään selvää tänä päivänä on myös se, että verkkokaupan on toimittava moitteettomasti mobiilissa. Malisen mukaan jo puolet verkkokaupan asiakkaista käynnistää ostoprosessinsa mobiilisovelluksen kautta.
– Selvästi tavallisin tapa tehdä ostoksia on hankkia tietoa, apua ja neuvoja sekä tehdä esivalintaa verkossa, kun taas varsinainen kauppa tehdään myymälässä. Konseptissamme olennaista on, että jokaisessa kivijalkamyymälässä on näkyvissä ja ostettavissa keskusvarastomme koko valikoima. Pystymme toimittamaan tilatut tavarat myymälään jopa vuorokauden kuluessa. Asiakas voi maksaa tuotteet joko heti tai vasta niiden saavuttua.
Parhaillaan yritys kehittää logistiikkaansa niin, että myös kotiinkuljetukset ovat mahdollisimman nopeita.