Kaupan vuosi 2015

ENG / SE

Tietoa, tapahtumia ja verkostoja

Kaupan sidosryhmillä, joita kiinnostavat alan uusin tutkimus- ja tilastotieto, koulutukset ja tapahtumat, on mahdollisuus liittyä Kaupan liiton kannattajajäseneksi. Viime vuonna kannattajajäsenten joukko oli kasvanut jo 35:een. Joukossa on tavarantoimittajia, tutkimuslaitoksia ja muita kaupan yritysten yhteistyökumppaneita.

Yksi niistä on Posti, joka on kaupalle merkittävä palveluntuottaja ja monikanavaisten logistiikkaratkaisujen mahdollistaja. Posti on tehnyt yhteistyötä Kaupan liiton kanssa jo pitkään. Se on ollut muun muassa asiantuntijana mukana toteuttamassa mittavia verkkokaupan koulutuksia ja tutkimuksia.

– Keskusteluyhteys on ollut jatkuvaa, ja kun meille tarjottiin mahdollisuutta tulla mukaan kannattajajäseneksi, päätös asiasta oli helppo ja nopea tehdä, johtaja Sami Finne Postista kertoo.

– Olemme tärkeä osa kaupan arvoketjua. Myös suuri osa Postinpalvelupisteistä on liiton jäsenyritysten ansiokkaasti hoitamia. Meillä on luontevia synergioita sekä alan sisällä että regulaattoreiden suuntaan. Kaupan liiton tilaisuudet – niin syksyn suuri seminaari kuin verkkokauppakoulutukset – ovat olleet meille hyviä keskustelu- ja kontaktifoorumeita. Myös eCommerce Europe on ollut mielenkiintoinen keskustelufoorumi Kaupan liiton organisoimana.

Mitkä asiat kaupan piirissä herättävät Postissa nyt erityistä kiinnostusta?

– Kilpailu kaupassa tiivistyy. Monet toimijat hakevat uutta kasvua niin uusilta tuotealueilta kuin markkinoilta. Skaalautuvuus ja joustavuus ovat kaupan yrityksille yhä tärkeämpiä ominaisuuksia, samoin kuin kyky luoda kysyntää ”omilla sesongeilla”. Monikanavaisuus tulee standardiksi. Tässä toimimme yhtenä mahdollistajana tuottamalla kaupalle kokonaisvaltaisia ja tehokkaita toimitusketjuratkaisuja, joiden ansiosta kauppa voi keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, Sami Finne toteaa.

Verkkokauppojen logististen palveluiden tuottajana Posti on Suomessa markkinajohtaja.

– Kehitämme toimitusratkaisuja yhteistyössä kaupan alalla toimivien asiakkaidemme kanssa; potentiaalia kasvattaa tehokkuutta ja parantaa asiakaskokemusta on vielä paljon. Hyvin toimivat, automatisoidut ja läpinäkyvättoimitusketjuratkaisut ovat toimintamme ydintä, ja niiden avulla voimme tukea kaupan kehitystä nopeasti muuttuvassa ympäristössä.

Posti pilotoi pakettitoimitusten lauantaijakelua ja saman päivän toimituksia kevään 2016 aikana. Samoin testataan uusittua ruuan verkkokaupan konseptia, joka on yhdistetty päiväpostin jakeluun sekä pakettijakeluun. Tällä mallilla kuluttajat voidaan tavoittaa laajalla alueella, kattavastimyös haja-asutusalueilla. Posti etenee myös lämpösäädellyssä logistiikassa, mikä koskee niin elintarvikkeiden kuin lääkkeiden jakelua.

Yhteisiä kiinnostuksen kohteita

Kannattajajäsenten joukossa on myös kaupan tavarantoimittajia.

–  Tehtävämme on kehittää suomalaiselle kuluttajalle mieluisia tuotteita ja ruokaratkaisuja, joita myös kauppa haluaa kuluttaja-asiakkaille tarjota. Teemme lisäksi joidenkin kaupan yritysten kanssa tiivistäkin yhteistyötä tuoteryhmien kehittämisessä, kaupallinen johtaja Esko Lantto Apetit Oyj:stä toteaa.

Kaupan liiton tarjoama tutkimus- ja tilastotieto kiinnostaa ja hyödyttää myös elintarvikealan yritystä. Lantto kertoo, että tilaisuuksissa on ollut mielenkiintoisia teemoja ja puhujia. Tarjolla on ollut myös kiinnostavia koulutuksia.

Päivittäistavarakaupan uudenlainen kilpailutilanne mietityttää isojen kauppaketjujen kanssa pitkään yhteistyötä tehnyttä yritystä.

–  Tuntuu, että hinta kilpailukeinona on juuri nyt ylikorostunut. Millä muilla keinoilla kaupat voisivat kilpailla? Niitäkin varmasti on. Asioita, joita mekin kovasti pohdimme, ovat monikanavaisuus kuluttajan päätösprosessissa sekä se, mikä on kivijalkakaupan merkitys tulevaisuudessa. Löytyykö päivittäistavarakaupan konsepteihin uudenlaisia, alaa ja kuluttajakäyttäytymistä mullistavia innovaatioita mallia Uber?

Tutustu kannattajajäsenyyteen: www.kauppa.fi/liitto/kannattajäseneksi.

Takaisin ylös