SOK hakee ennakkoluulottomia palveluinnovaatioita
Kaikki ideat eivät synny S-ryhmän sisällä, havahduttiin SOK:ssa viime vuonna huomaamaan. Kaupan perusteellisessa murroksessa suurikin yritys tarvitsee ulkopuolisten ajatusten tuulettavaa vaikutusta, tuoreita ideoita, innovaatioita ja näkemyksiä, joita se sitten voi soveltaa omaan toimintaansa.
Lahden seudun kehitysyhtiö Ladecin hallinnoiman valtakunnallisen Corporate Venture -ohjelman kautta SOK haki kehittämiskumppaneikseen start-up-yrityksiä. Vastineeksi SOK:n valitsemat yritykset saavat vinkkejä oman liiketoimintastrategiansa ja innovaationsa kehittämiseksi puolen vuoden ajan.
S-ryhmän edustajien lisäksi yrityksiä ohjaavat Ladecin asiantuntijat ja kasvuyrityskentän tunteva asiantuntijamentori.
44 hakijayrityksestä SOK valitsi kumppaneikseen kolme: uudenlaisia kylmälaiteratkaisuja kehittävän Polar Islandin, ravintola-asioinnin asiakaskokemukseen keskittyvän MobiiliMenun sekä asiakasvirtamittaukseen ja siihen liittyvään analytiikkaan erikoistuneen Innorangen.
”Uskomme, että näillä yrityksillä on mahdollisuus esittää uusia, ennakkoluulottomia palveluinnovaatioita. Samalla haluamme olla mukana edistämässä ja kehittämässä yritystoimintaa, joka luo uutta kasvua ja elinvoimaa Suomeen”, ohjelmaa SOK:ssa koordinoiva Karlos Kotkas toteaa.
”Olemme nyt etsimässä uniikkeja ideoita, jotka helpottavat asiakkaan asiointia, parantavat asiakasymmärrystämme ja auttavat meitä tarjoamaan entistä parempia palveluita. Kumppaniyritykset pääsevät kehittämään ja jalostamaan tuote- ja palveluideoitaan konkreettisiksi tuotteiksi aidossa asiakasympäristössä.”
Asiakasvirtamittaus tuo hyötyjä
Myymäläanalytiikan ratkaisuja kehittävä Innorange Oy valittiin mukaan muun muassa siksi, että sen tuottamat ratkaisut ovat sovellettavissa kaupan alalle laajasti. Toimitusjohtaja Markku Siikala on yhteistyöstä innoissaan ja uskoo, että siitä hyötyvät molemmat osapuolet.
”Asiakkaiden käyttäytymisen analysointi ja ymmärrys ovat elintärkeitä menestystekijöitä niin perinteiselle kuin verkkokaupalle. Meidän osaamistamme on kivijalkakauppojen kävijätiedon jalostaminen asiakkaillemme, jotta nämä puolestaan voivat parantaa omaa toimintaansa.”
Siikala luettelee asiakasseurannan hyötyjä. Sen avulla on mahdollista parantaa asiakaspalvelua, kasvattaa myyntiä, laskea operatiivisia kustannuksia, tehostaa ja mitata markkinointia sekä parantaa liikepaikkojen tuottoa. Asiakasseuranta auttaa myös optimoimaan henkilöstömäärän sijoittamalla työtunnit oikein ja löytämällä tuottavimmat palveluasteet.
”Tavoitteenamme on kehittää mahdollisimman kustannustehokkaita ratkaisuja. Käyttäjäanalytiikkapalvelumme perustuvat 3D-sensoreihin sekä älypuhelinten havainnointiin. Langattoman tekniikan ansiosta asiakaslaskenta voidaan ulottaa osastotasolle saakka”, Siikala kertoo.