Kaupan vuosi 2014

ENG / SE

Toimitusjohtajan katsaus

Vuosi 2014 oli kaupan alalla kokonaisuutena alavireinen. Kauppa on kuitenkin suuri toimiala, jossa on useita toimialoja ja eri vaiheessa eläviä yrityksiä. Nyt yleinen taantuma peitti alleen monta hienoa kaupan alan onnistumista ja kasvutarinaa. Osan niistä voi lukea tästä julkaisusta.

Kaupan liiton tärkein tehtävä oli vuonna 2014 vaikuttaa puolueiden vaaliteemoihin ja valistaa poliitikkoja toimialalle tärkeistä asioista. Keskeiset Kaupan liiton teemat olivat verot eli ostovoima, verkko eli digitaalisuus ja kaupan kansainvälinen kilpailukyky sekä vastuulliset hankkeet nuorten työllistämiseksi. Lisäksi olemme vaatineet palveluiden korkean sähköveron alentamista teollisuuden tasolle. Olemme myös johdonmukaisesti puolustaneet osa-aikatyön merkitystä palveluissa ja kaupan alalla sekä vastustaneet tiukasti hankkeita sen rajoittamiseksi.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on yhä enemmän ja yhä ammattitaitoisemmin toimivia lobbaus- eli vaikuttamisjärjestöjä. Toimintamme onnistuminen mitataan osittain siinä, miten hyvin saamme kaupan äänen kuuluviin kisassa päättäjien huomiosta, jossa on ääniä ja meteliä enemmän kuin ennen.

Kaupan liiton toiminnan tehokkuutta parantaa se, että alalla on yhtenäinen ääni ja tavoitteet. Yrityksillä on omat tavoitteensa ja ne ajavat niitä. Kaupan liiton tehtävä on ajaa alan tavoitteita. Siinä auttaa se, että edunvalvonnan resursseja voidaan yhdistää ja viedä yhdessä viestiä eteenpäin.

Viime vuonna saatiin aikaan merkittäviä askeleita asioiden tekemiseksi yhdessä. Erikoiskaupan Liiton lakkauttamista ryhdyttiin selvittämään viime vuoden lopulla ja moni erikoiskaupan liiton liittojäsen päätti liittyä suoraan Kaupan liiton jäseneksi. Nyt näiden liittojen kanssa toteutetaan syvällistä yhteistyötä ja resurssien yhteiskäyttöä.

Viime vuoden aika saatiin myös hyvään vauhtiin neljän eri liiton yhteisen kemikaaliasiantuntijan työ. Kokemukset ovat olleet erinomaisia. Merkittävä avaus oli Verkkoteollisuus ry:n liittyminen Kaupan liiton jäseneksi vuoden 2014 alusta. Verkkoteollisuuden toimitusjohtaja on myös Kaupan liiton digiasiantuntija.

Olen varma, että kaupan edunvalvonta tiivistyy edelleen lähitulevaisuudessa. Se on pakko, jos aiomme pitää kaupan äänen kuuluvana seuraavilla vaalikausilla.

 

Juhani Pekkala
Kaupan liiton toimitusjohtaja

Takaisin ylös