Kaupan vuosi 2014

ENG / SE

Moko löysi toimivan liikeidean

Värikkäitä tyynyjä ja kynttilöitä, pellavatekstiilejä, tuoksuvia saippuoita, vintage-esineitä ja intialaisia kaappeja, raikkaita salaatteja, suolaisia ja makeita herkkuja… Moko Market & Cafén tunnelmaa voi luonnehtia elämykselliseksi. Myymälöissä silmä lepää kauniisti esille asetelluissa tavaroissa. Ostosten lomassa voi istahtaa kahville tai tulla varta vasten lounastamaan.

Mokon toimitusjohtaja ja toinen omistajista, Lilli Toukolehto osaa Taideteollisen korkeakoulun käyneenä design managementin. Yrittäjyyden korkeakoulu on puolestaan ollut Moko, jota hän oli perustamassa äitinsä ja sisarustensa kanssa pian 25 vuotta sitten. Yrittäjän arki oli perheessä tuttua, omistivathan vanhemmat kynttilöitä valmistavan Desico Oy:n.

Tarkkaa huolta brändistä

Toukolehdolle Moko on sydämen asia. Hän varjelee brändiä tarkasti ja huolehtii siitä, että jokainen yksityiskohta on konseptin mukainen. Se on mahdollista, kun myymälä-kahvilat ja kolme vuotta sitten avattu verkkokauppa ovat omissa näpeissä.

”Kymmenen vuotta sitten suunnittelimme laajentumista franchising-ketjuksi ja avasimme liikkeen myös Tukholmaan. Tämä vei enemmän voimia kuin antoi lisäarvoa, joten päätimme sisareni Susu Toukolehdon kanssa keskittyä Punavuoren myymälään ja tehdä siitä näköisemme. Perustimme liikkeeseen myös kahvilan, josta tulikin nopeasti hyvin suosittu”, Lilli Toukolehto muistelee.

Sörnäisten myymälä entiseen hattutehtaaseen Vilhonvuorenkadulle avattiin pari vuotta sitten samalla konseptilla. Kahvila haluttiin mukaan ilman muuta: se tuo ovesta sisään asiakkaita pitkin päivää ja sen avulla on mahdollista tasoittaa sesonkivaihteluja, joita sisustuskaupassa vääjäämättä on. Kahvila kerryttääkin merkittävän osan liikevaihdosta.

Aktiivisesti sosiaalisessa mediassa

”Kivijalkamyymälöiden, verkkokaupan ja kahvilan muodostama synergia – ilman sitä lamasta selviäminen olisi ollut vaikeaa”, Toukolehto pohtii.

Verkkokaupasta kokemukset ovat myönteisiä. Toimintaa pystytään pyörittämään myymälätoiminnan ohessa samasta varastosta. Kun päivällä on hiljaisempia hetkiä, pakataan tuotteita asiakkaille toimitettaviksi.

”Teimmehän sitä jo ennen verkkokaupan keksimistä, silloin paketteja lähti muualle Suomeen postiennakolla”, Toukolehto nauraa.

Asiakaskuntaa Mokolla on aina ollut Helsinkiä kauempaa. Brändi on saanut tunnettuutta esimerkiksi sisustuslehdissä, ja tänä päivänä yritys on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, jossa faneja riittää.

Henkilökuntaa sisarusten yritys työllistää parikymmentä. Kaupan liiton jäsen Moko on muun muassa tästä syystä: ”Liiton juristien asiantuntemuksesta esimerkiksi työehtosopimusasioissa on ollut iso apu monta kertaa”, Toukolehto toteaa.

Takaisin ylös