Kaupan vuosi 2014

ENG / SE

Kaupan muutos kiihtyy

Digitalisoitumisen tuoma muutos kuluttajakäyttäytymiseen sekä kaupan toimintatapoihin ja rakenteisiin ei ole koskaan ollut näin nopeaa. Toisaalta se ei ole enää koskaan näin hidasta.

Kaupan rohkea uudistuminen on nyt välttämätöntä. Innovaatiot, liiketoimintakonseptien uudistaminen ja todellinen kiinnostuminen kuluttajien ostokäyttäytymisestä ovat menestyksen avaimia.

Digitaalisuus muuttaa kauppaa pysyvästi. Globaali verkkokauppa on jo lyönyt itsensä läpi, mutta se on vasta alkusoittoa digitaalisten palveluiden esiinmarssissa. Digitalisoituminen mullistaa perusteellisesti myös kaupan logistiikan, markkinoinnin ja myymäläkonseptit.

Kaupan piirissä uskotaan nyt maailmanlaajuisesti monikanavaiseen liiketoimintamalliin, jossa korostuvat ostamisen helppous, elämyksellinen ostokokemus, hintataso ja luotettavuus. Kuluttaja ei ole kiinnostunut kanavista sinänsä vaan odottaa sujuvaa asiointia missä ja milloin tahansa.

Myös Kaupan liitossa digitalisaation  ja monikanavaisuuden tuomiin mahdollisuuksiin on tartuttu entistä ponnekkaammin.

Kansainvälisessä seurassa

Toinen suuri muutosajuri suomalaisessa kaupassa on kansainvälistyminen, jota digitalisoituminen yhä vauhdittaa. Suljettua kotimaista sektoria ei enää ole: suomalainen kauppa ja palvelut ovat avoimessa kilpailussa kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Kansainvälistyminen on suomalaiselle kaupalle mahdollisuus laajentaa markkinoitaan huomattavasti. Tähän verkkokauppa antaa erinomaisia mahdollisuuksia. Kansainvälistymiseen yrityksiä rohkaisee myös Kaupan liitto.

Valtiovallan ja viranomaisten tulisi pitää huolta siitä, että suomalainen kauppa ja verkkokauppa osana sitä kykenevät kilpailemaan eurooppalaisen, aasialaisen ja amerikkalaisen kaupan kanssa. Tämä tarkoittaa verkkokaupan tasapuolista verokohtelua kansainvälisiin toimijoihin verrattuna sekä sääntelyn toimeenpanon yhdenmukaisuutta kaikissa maissa. Kaupan liiton toiveena on, että Suomi ajaa aktiivisesti EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden tehostamista.

Vastuullisia valintoja

Vastuullisuus on suomalaiselle kaupalle arkipäivän tekoja ja arvovalintoja. Esimerkkejä käytännön teoista löytyy niin suurista kuin pienistä yrityksistä. Suomalainen kauppa pärjää kansainvälisessä vertailussa erinomaisesti, puhutaan sitten yritysten taloudellisesta, sosiaalisesta tai ympäristövastuusta.

Kuluttajien keskuudessa vastuullisuus on tänä päivänä jo megatrendi, joka yhä vahvistuu. Se asettaa jatkuvasti uusia haasteita kaupan toiminnan eettisyydelle ja läpinäkyvyydelle. Kaupan onkin jatkuvasti kehitettävä vastuullisen toimintansa muotoja ja tarjottava kuluttajille entistä enemmän mahdollisuuksia vastuullisiin valintoihin.

Ei veronkiristyksille

Vuonna 2014 kaupan vaikeat ajat jatkuivat jo kolmatta vuotta peräkkäin. Myynti on hiipunut yhtäjaksoisesti vuoden 2012 loppupuoliskolta lähtien. Suomessa valtiovallan lääke talouden taantumaan ovat olleet verojen kiristykset. Tuloverojen ja välillisten verojen yhtäaikainen nostaminen on heikentänyt kansalaisten ostovoimaa ja kaupan toimintaedellytyksiä.

Vuoden 2015 alussa näkyi pientä valon kajastusta pitkän tunnelin päässä. Kaupan liitto ennustaa kaupan myynnin kasvavan vuonna 2015 noin 0,5 prosenttia. Tätä hentoa kasvun alkua ei saa pilata veronkiristyksillä.

Lue myös

Takaisin ylös