Digitaalinen sovituskoppi parantaa ostokokemusta
Mikä syntyy, kun laitetaan sovituskoppiin kosketusnäyttö, älypuhelinsovellus, palvelin ja pilvipalvelu? Jos olit mukana Kauppa 2015 -tapahtumassa syksyllä 2014, tiedät todennäköisesti vastauksen. Kyseinen Connected Fitting Room eli digitaalinen sovituskoppi esiteltiin silloin alan ammattilaisille ensimmäistä kertaa.
Digitaalisessa sovituskopissa asiakas voi selata vaatevalikoimaa sovituskoppiin asennetulta kosketusnäytöltä ja lähettää myyjälle pyynnön tuoda sovitettavaksi uusia vaatteita. Sovellus myös suosittelee asiakkaalle eri vaihtoehtoja tämän mieltymysten mukaan. Myyjä vastaanottaa asiakkaan pyynnön älypuhelinsovellukseen ja tuo vaatteet sovituskoppiin.
Sovituskopissa oleva palvelin kerää tietoa kaikista sovitetuista vaatteista niiden RFID-tunnisteiden perusteella. Tietoa kertyy muun muassa sovituksen kestosta, sovitettujen vaatteiden ja myyjälle lähetettyjen pyyntöjen määrästä sekä myyjän palvelunopeudesta.
Kerää kaupalle arvokasta tietoa
”Asiakaskokemus paranee, kun vaatteiden sovittamisesta tulee nopeampaa ja miellyttävämpää. Palvelu tuo samalla usein kovin ankeisiin sovituskoppeihin ”wau”-efektin. Sovituskoppiin päätyneet asiakkaat ovat jo valmiiksi taipuvaisempia tekemään ostoksia. Digitaalinen sovituskoppi muuntaa kiinnostuksen ostopäätökseksi tarjoamalla asiakkaalle oikeat tuotteet oikeaan aikaan – vaivattomasti”, vähittäiskaupan ja innovaatioiden asiantuntija, johtaja Janne Lautanala Avanadesta kertoo.
Avanade on kehittänyt Connected Fitting Room -ratkaisun yhteistyössä Accenturen ja Microsoftin kanssa.
Kaupalle digitaalinen sovituskoppi tarjoaa arvokasta tietoa asiakaskäyttäytymisestä, yksittäisten tuotteiden kysynnästä ja henkilökunnan toiminnasta. Näin voidaan edelleen kehittää asiakaspalvelua sekä tuotteiden valikoimaa ja esillepanoa.
Lautanala uskoo, että digiteknologioiden hyödyntäminen myös sovituskopeissa on vaatteiden vähittäismyyjille suuri mahdollisuus luoda liiketoiminnalleen arvoa ja kasvattaa liikevaihtoa. Ratkaisusta ovat olleet kiinnostuneita niin eri tavarataloketjut kuin pienemmät boutique-tyyppiset liikkeet.
”Maailmalla ratkaisu on jo käytössä Yhdysvalloissa Kohl’s-ketjulla. Sitä, koska palvelu on suomalaisten kuluttajien käytettävissä, en lähde ennustamaan, mutta keskusteluja asiasta kyllä käydään parhaillaan”, hän kertoo.
Lue lisää