Kaupan vuosi

ENG / SE

80-vuotias yhdistää perinteitä ja uutta teknologiaa

Harvassa ovat ne suomalaiset naiset, jotka eivät joskus olisi saaneet lahjaksi sormusta, riipusta tai rintaneulaa, jonka valmistajana on Kalevala Koru Oy. Samaan aikaan, kun 80 vuotta täyttävä yritys yhä ammentaa muotoilussaan vahvasti maamme kulttuurihistoriallisesta perinnöstä, se ei epäröi viedä tuotekehitystään digiaikaan. Kesällä 2016 esitellyt älykorut ovat tästä oivaltava esimerkki.

Kalevala Korulla on historia, jota se voi ylpeänä kertoa. Kirjailija Elsa Heporauta halusi pystyttää patsaan suomalaisen naisen kunniaksi. Rahat patsaaseen päätettiin hankkia valmistamalla koruja, joiden esikuvat löytyivät Kansallismuseon kokoelmista.

– Ensimmäiset korut esiteltiin Kaisa Kallion teekutsuilla 1937, ja vuoden loppuun mennessä niitä oli myyty jo huikeat 8 000 kappaletta. Pian sitten syttyi talvisota ja patsasrahat päätettiin käyttää hädänalaisten auttamiseen. Näin alkoi hyväntekeväisyystyö, joka on osa geeniperimäämme, toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen kertoo.

Ilman verkkokauppaa ei voi toimia

Kalevala Koru on yritys, joka sekä suunnittelee, valmistaa että myy ja markkinoi tuotteensa. Henkilökuntaa on yhteensä 100, joista 60 työskentelee tuotannossa Helsingin Pitäjänmäellä.

Riitta Huuhtanen kertoo, että tehtaalla yksi koru kulkee keskimäärin 16 käsiparin kautta. Vaikka kultasepän kädenjälki näkyy vahvasti, ei moderni 3D-tulostuskaan ole vierasta.

Suomessa yrityksellä on 450 jälleenmyyjää, vientimarkkinoilla kolmisen sataa. Omia myymälöitä on kaksi, toinen Etelä-Esplanadilla, toinen tehtaan yhteydessä.

Verkkokaupan yritys avasi vuonna 2010. Riitta Huuhtanen kuvailee toimintaa verkossa oppimisprosessiksi, matkaksi, joka on ollut täysin välttämätön. Ilman verkkokauppaa ei voi tänä päivänä yksinkertaisesti toimia, ei ainakaan, kun haluaa myös kasvaa.

–  Verkkokaupalla on strategisesti tärkeä rooli. Vaikka kuluttaja ostaisi kivijalasta, hän tekee esivalintaa ja ostopäätöksiä verkossa. Kauppa ei voi enää päättää kuluttajan puolesta, mistä ja miten tämä ostaa; päätösvalta on nyt kuluttajalla.

Korujen myynnissä verkkokauppa näyttää myös toimivan hyvin. Pieniä paketteja on logistisesti helppo liikuttaa ja kun tuotetiedot netissä ovat kunnossa, tuotteiden palautusprosentti jää hyvin pieneksi.

Verohelpotukset tervetulleita

Korukauppa on siinä mielessä antoisaa liiketoimintaa, että sitä eivät suhdanteet juurikaan heilauta. Lahjoja halutaan aina ostaa ja antaa, eikä silloin ensimmäiseksi tuijoteta kukkaroon. Kevät ja kesä monine juhlineen sekä joulunaika ovat korumyynnin sesonkeja, jolloin myös Kalevala Koru lanseeraa uutuuksiaan.

Kaupan liiton hallituksen tuore jäsen Riitta Huuhtanen puhuu koko kaupan alan puolesta sanoessaan, että kuluttajien ostovoimaa vahvistavaa veropolitiikkaa pitäisi Suomessa nyt todenteolla jatkaa. Palkkatyön verotukseen tehty kevennys on askel oikeaan suuntaan, mutta ei vielä riittävä. Verotusta tulee tarkastella kokonaisuutena.

– Kuluttajien usko tulevaisuuteen on kriittinen asia kaikille kauppiaille, myös meille. Tulevaisuudenuskoa voidaan vahvistaa työn verotusta edelleen keventämällä. Näin parannetaan kuluttajien ostovoimaa ja tuetaan samalla palvelualojen työllisyyttä. Ostovoimaa lisäisi luonnollisesti myös se, jos arvonlisäveroa alennettaisiin. Nykyisellään mennään kipurajoilla, ja jo pelkät puheet verokannan mahdollisesta nostamisesta hyydyttävät kysyntää.

Arvonlisäverotuksessa Huuhtanen näkee toisenkin ongelman, joka koskee pieniä yksinyrittäjiä.

– Ulkomaiset verkkokaupat saavat myydä Suomeen 35 000 eurolla ennen kuin niiden on maksettava arvonlisävero tänne. Suomalaiset yritykset ovat kuitenkin arvonlisäverovelvollisia jo 10 000 euroa ylittävästä liikevaihdosta. Tämä asettaa yrittäjät epätasa-arvoiseen tilanteeseen.

Uusia liiketoiminta-avauksia

Millaiset kuluttajat Kalevala Koruja tänä päivänä käyttävät? Nuoret vai iäkkäämmät, naiset vai jopa miehet?

– No ihan kaikenlaiset – ja yhä enemmän myös miehet. Monen pukumiehen sisällä asuu pieni rokkari, jonka kaulasta löytyy koru, Riitta Huuhtanen tietää.

Koru voi olla vaikkapa yhdessä Duudsonien kanssa suunniteltu riipus, josta on tullut myyntimenestys. Älykoruista Huuhtanen puolestaan povaa siementä uudenlaiselle liiketoiminnalle, jota perinteikäs yritys suunnittelee omassa Innovation labissaan uusien startup-yritysten ja teknologiaosaajien kanssa. Esimerkiksi senioreille suunnatut turvanapit ovat tuotteita, joilta eivät markkinat ainakaan mene alta.

Takaisin ylös