Kaupan vuosi

ENG / SE

 

Uusi elämä käytetyille tekstiileille

Suomalaiset kuluttajat innostuivat vanhojen vaatteiden kierrättämisestä kirppareilla ja netissä jo vuosia sitten. Nyt he ovat löytämässä myös toisenlaisen tavan antaa vanhoille tekstiileille uuden elämän. Tästä kiitos kuuluu kaupoille, jotka ovat tuoneet myymälöihinsä tekstiilien kierrätyspalveluita.

Yksi niistä on Stockmann-konserniin kuuluva Lindex, joka laajensi Ruotsissa ja Norjassa käyttöön ottamansa palvelun kaikkiin Suomen myymälöihin syksyllä 2016.

– Tavoitteena on tekstiilijätteen määrän ​vähentäminen ja kierrätettyjen kuitujen käyttö siten, että uuden raakatavaran tarve tuotannossa vähenee. Kerätyt tekstiilit hyödynnetään joko sellaisenaan uusiokäytettävinä tuotteina tai kierrätyksen kautta, jolloin niistä tulee osa uusia tuotteita, esimerkiksi puhdistusliinoja teollisuuteen tai eristysmateriaaleja, Stockmannin yhteiskuntavastuupäällikkö Johanna Stenbäck selvittää.

Suomessa Lindexin yhteistyökumppani on Remeo Oy, entinen SUEZ Suomi Oy, ja keräys tapahtuu Tekstiilirinki-kierrätyspalvelun kautta.

Kaikki voidaan hyödyntää

Monille on tullut yllätyksenä se, että keräykseen voi tuoda vaatteiden ja muiden tekstiilien lisäksi myös kenkiä ja laukkuja. Vaatteiden ei tarvitse olla ehjiä, vaan lumppu ja riekaleet pääsevät nekin uusiokäyttöön.

– Palautteen perusteella on selvää, että asiakkaamme näkevät kierrätysmahdollisuuden hienona askeleena eteenpäin, kun he itse miettivät, kuinka esimerkiksi jätteen määrää voisi vähentää ja näin osallistua ympäristötalkoisiin, Stenbäck sanoo.

Remeo noutaa tekstiilit myymälöistä ja vie ne lajiteltavaksi yksikköönsä Vantaalle. Tekstiileistä erotellaan ensin puuvillamateriaalit. Osa päätyy uuden kankaan materiaaliksi erityisen käsittelyn avulla, jota tehdään Suomessa ensimmäisenä maailmassa.

Muut tekstiilit kerätään vientikuormaan, joka toimitetaan Remeon yhteistyökumppanille Saksaan. Siellä ne lajitellaan moneen eri kategoriaan.

– Suurin osa, 70 prosenttia, päätyy Second Hand -myymälöihin uudelleen käytettäväksi sellaisenaan. Kuluneista ja rikkinäisistä vaatteista sekä tekstiileistä tehdään esimerkiksi siivousrättejä, öljynimeytysmattoja ja autonpenkintäytettä. Tämän materiaalikierrätyksen osuus on 28 prosenttia. Loput pari prosenttia tekstiileistä hyödynnetään sitten energiana, Stenbäck kertoo.

Askeleita kohti kiertotaloutta

Tekstiilien kierrätys on osa Lindexin kestävään kehitykseen perustuvaa pitkän aikavälin strategiaa.

– Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 80 prosenttia Lindexin vaatteista on valmistettu vastuullisista eli ympäristöä vähemmän kuormittavista materiaaleista. Nyt tuo määrä on 50 prosenttia. Puuvillassa siirrytään samaan aikaan 100-prosenttisesti luomu-, better cotton – tai kierrätyspuuvillaan.

Vuonna 2016 Lindex toi myymälöihinsä uuden Even Better Denim -farkkumalliston. Siinä yhdistyy monta vastuullisuustekoa: farkut on valmistettu vastuullisesta puuvillasta, joka sisältää myös kuluttajilta kerätyistä tekstiileistä valmistettua kierrätyspuuvillaa. Valmistusprosessissa on säästetty vettä, energiaa ja kemikaaleja.

Keväällä 2016 lanseeratut farkkukengät puolestaan ovat ensimmäinen tuote, jossa on hyödynnetty nimenomaan Lindexin asiakkailta kerättyjä vaatteita: kuluttajilta kerätty farkkukangas on ruotsalaisen Myrorna-nimisen käytettyjen vaatteiden ketjun keräämää, ja osa heidän materiaalistaan tulee Lindexiltä.

Luvut alkavat jo puhua puolestaan

– Myimme viime vuonna noin 28 miljoonaa vastuullisista materiaaleista valmistettua vaatetta. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa puolestaan kerättiin yhteensä 27 000 kiloa vaatteita uusiokäyttöön, Johanna Stenbäck valaisee.

Kierrätysyhteistyö laajeni helmikuun 2017 lopussa myös emoyhtiö Stockmannille, joka aloitti yhteistyön käytettyjä merkkivaatteita asiakkaiden puolesta myyvän Emmy-verkkokaupan kanssa. Asiakkaat voivat tuoda tarpeettomaksi käyneitä merkkivaatteitaan tavaratalojen keräyspisteisiin.

Emmy hinnoittelee, valokuvaa, myy ja lähettää asiakkaan toimittamat vaatteet hänen puolestaan uusille käyttäjille.

Takaisin ylös