Kaupan vuosi

ENG / SE

eCom Growth kiihdyttää verkkokaupan kansainvälistymistä

Suomessa toimii teknisesti arviolta jopa 8 000 verkkokauppa. Näistä kuitenkin vain muutama sata yltää kohtuulliseen myynnin volyymiin. Kansainvälisesti toimivia verkkokauppoja on vain kourallinen.

Nyt asiaan halutaan saada muutos. Vuonna 2016 Finpron johdolla käynnistetty eCom Growth on kolmivuotinen kasvuohjelma, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia verkossa kauppaa käyviä yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.

– Muutoksen aika on todellakin tullut. Suomalainen vähittäiskauppa ei ole vieläkään sopeutunut siihen, että kilpailun määrittävät kansainväliset yritykset: ketjut ja verkkokaupat. Kotimaisen piirisarjatason sijasta nyt on opittava pelaamaan maailmanluokan huippuliigassa, toteaa ohjelmassa mukana oleva verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama.

eCom Growth -kasvuohjelma on merkittävä pelinavaus. Sen kautta suomalainen kaupan ala luo nahkaansa ja rakentaa uutta kulttuuria, jossa katse suunnataan rohkeasti yli rajojen.

– Suomen kasvu on vuosikymmeniä perustunut teollisuuteen, siksi kaupan ja palveluiden kansainvälistymiseen ei ole panostettu. Hieno onkin, että nyt kasvuohjelmassa on Finpron kautta mukana julkista rahaa, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo. Kaupan liitto toimii aktiivisesti ohjelman ohjausryhmässä.

Oppia ympäri maailmaa

Valmennusta, verkostoitumista, parhaiden käytäntöjen jakamista ja uutta osaamista suomalainen verkkokauppa nyt tarvitsee ja tätä kaikkea ohjelma tarjoaa. Kiinnostus on jopa ylittänyt odotukset. Vuonna 2016 mukana oli 74 yritystä. Tänä vuonna joukkoon on liittynyt 18 uutta. Tunkua olisi enemmänkin kuin resurssit antavat myöten.

– Porukkaan on tullut myös innovatiivista teknologiaa ja palveluita kaupan alalle tuottavia kasvuyrityksiä, ohjelman johtaja Kari Pokkinen Finprosta kertoo tyytyväisenä.

Vuoden 2016 aikana järjestettiin 60 erilaista tapahtumaa, joihin otti osaa yhteensä 1 600 henkilöä. Palaute on ollut erinomaista.

Vuonna 2016 pääteemana oli jäsenyritysten osaamisen kasvattaminen, 2017 keskitytään konkreettisiin kansainvälistymistoimenpiteisiin ja vuonna 2018 kaupan alan ekosysteemiä kehittäviin ratkaisuihin.

Oppia haetaan ahkerasti ympäri maailmaa. Yritykset ovat jo päässeet vierailemaan Zalandolla Saksassa, eri paikoissa Venäjällä, USA:ssa ja Englannissa sekä tietysti yrityksissä Pohjoismaissa. Matkoilla keskitytään konkreettisiin käytännön asioihin, joita yritykset voivat saman tien toteuttaa omassa liiketoiminnassaan.

Ohjelmassa on mukana monimuotoinen kattaus suomalaista verkkokauppaa, myös suuria yrityksiä, kuten S-ryhmä ja Raisio. Valtaosa toimii kuitenkin Suomesta katsoen niche-markkinassa. Mutta kun näkökulma ulotetaan globaaliksi, markkinat ovatkin jotain aivan muuta ja vientimahdollisuuksia riittää.

Verkkokauppa ylittää rajat aina

Yksi osallistujista on Edututor Oy:n toimitusjohtaja Mika Niemi. Hänen verkkokauppayrityksensä Grillikauppa.com, LED-valot.fi ja Paista.fi ovat laajentaneet toimintansa myös Ruotsiin ja Baltian maihin.

– Tunsin ohjelman taustat ja tiesin, että kyseessä ei ole perinteinen viranomaishanke. Mukana on kovaa käytännön osaamista ja näkemystä verkkokaupasta. Halusimme olla yhdessä Suomen kovimpien tekijöiden kanssa opettamassa toisiamme ja oppimassa lisää.

Ohjelma onkin fasilitaattori hyvälle verkkokauppapöhinälle, jonka luomat verkostot ovat avanneet jo nyt useita uusia yhteistyömahdollisuuksia ja jopa kumppanuuksia, myös Kaupan liiton hallituksessa toimiva Mika Niemi kertoo.

Ohjelman keskeisin vahvuus on hänen mielestään siinä, että se on rakennettu aidosti yritysten tarpeeseen. Tämä ei olisi mahdollista ilman ohjelman vetäjien omakohtaista käytännön kokemusta kansainvälisestä verkkokaupasta.

Mika Niemi muistuttaa, että verkkokauppa ei ole olemukseltaan koskaan lokaalia. Se ylittää rajoja – aina.

– Valtiollisten rajojen piirtäminen oman liiketoiminnan rajoiksi on itsensä huijaamista. Kansainväliset toimijat tulevat joka tapauksessa kilpailemaan kotimaamme markkinasta, miksi me toimisimme toisin?

Mika Niemi antaa myös hieman kritiikkiä:

– Kotimainen sähköisen markkinoinnin osaaminen on mielestäni heikkoa huolimatta pitkästä it-kulttuuristamme. Ainoa tapa oppia tasokkaaseen markkinointiin ja verkkoliiketoimintaan on harjoittaa sitä ulkomailla. Vain tämä antaa riittävät työkalut selviytyä tulevaisuudessa, kun myös suomalaisten verkko-ostaminen kansainvälistyy.

Takaisin ylös