Kaupan vuosi 2015

ENG / SE

Kauppias antaa sisällölle kasvot

Kauppias on media, julisti Keskon viestinnästä vastaava johtaja Lauri Peltola Kauppa 2016 -tapahtumassa. Peltolan vierellä esiintymislavalla oli tuoreen yhteistyökumppanin, mediayhtiö Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä. Yritykset olivat solmineet sopimuksen, jonka tarkoituksena on kehittää K-ryhmän ruokaviestintää monikanavaisesti, sisällöt ja ajatukset edellä.

Sisältömarkkinoinnilla on K-ryhmässä pitkät perinteet. Pirkka-lehti ruokaosioineen on ilmestynyt yli 80 vuotta. Televisiossa ja radiossa arkipäivisin esitettävää Mitä tänään syötäisiin? -ohjelmaa on tehty kahdeksan vuotta. Muita omia ruokamedioita ovat kaupoissa jaettava K-ruoka-lehti ja ketjujen omat tarjouslehdet. K-ruokamedioiden ruokasisällön kotina toimivat K-ruoka.fi ja K-ruokakauppaketjujen verkkosivustot.

Keskon tavoitteena on nyt tehdä ruokamedioistaan Suomen johtava ruokamedia.

– Nykytekniikka mahdollistaa asiakkaidemme palvelemisen entistä paremmin, kun voimme kohdentaa heille juuri niitä sisältöjä, joita he itse toivovat. Asiakas saa hyödyllistä ja inspiroivaa sisältöä silloin, kun hänelle parhaiten sopii, Peltola toteaa.

Apuna myös ostohistoria

Sisällöntuotannossa pystytään ottamaan huomioon asiakkaiden henkilökohtaisiin toiveisiin tai ostohistoriaan perustuvat tiedot. Asiakas voidaan tavoittaa henkilökohtaisesti sähköisellä asiakaskirjeellä, asiakasohjelmassa sekä asiakkaan itselleen lataamassa K-ruoka-mobiilisovelluksessa.

Aller-yhteistyöstä Kesko hakee sekä media- että digiosaamista. Allerille yhteistyö on niin merkittävää, että se perusti sitä varten yli 10 henkeä työllistävän toimituksen, johon kuuluu ruokatoimittajia, graafikoita, valo- ja videokuvaajia sekä some-tuottajia.  Omana brändinään Allerin sisällä toimivasta sosiaalisen median asiantuntijayritys Dinglestä on myös mukana osaajia.

Kauppias läsnä myymälässä ja somessa

Mitä ajatus siitä, että kauppias on media, sitten tarkoittaa?

– K-kauppiaiden läsnäolo eli ”käppäily” kaupassa on asiakkaille tärkeää. Aina se ei onnistu, joten sosiaalisesta mediasta on tullut kauppiaille henkilökohtaisen keskustelun kanava ja samalla keino tuoda esiin kauppakohtaista valikoimaa, lähituottajia, erikoisoluita tai vaikkapa omaa henkilöstöä, Lauri Peltola vastaa.

Asiakkaiden suosimia some-kanavia ovat Facebook, Twitter, Instagram ja Pinterest. Niihin tuotetaan sisältöjä sekä K-ruoka- että ketjubrändeillä. Valikoiduista teemoista aineistoja jalkautuu kauppoihin sekä digitaalisesti että perinteisten myymälämarkkinointimateriaalien muodossa. Uusimpia somesisällön tuottajia ovat K-ruoka-yhteisön omat bloggarit ja kauppiasbloggarit.

– Toivomme, että kaikki tekemisemme näkyy asiakkaillemme parempana palvelukokemuksena, henkilökohtaisena huomioimisena, tuttuuden tunteena ja elämän helpottumisena, Peltola lataa.

Moni K-ruokakauppias on mukana tuottamassa sisältöjä sosiaalisessa mediassa omalla ja kauppansa nimellä. Yksi heistä on Laura Huurtola.

35-vuotias Huurtola toimii kauppiasyrittäjänä Helsingin ytimessä Erottajalla. Kauppaansa hän on halunnut rennon kyläkauppafiiliksen, jossa kuitenkin on keskikaupungin tunnelmaan sopivaa tyyliä ja laatua. Valikoimissa korostuvat lähituottajien tuotteet, superfood ja luomu. Helmikuussa myymälään avattiin sesonkiin sopivasti blinibaari.

Kaikesta tästä pääsee jyvälle paitsi vierailemalla kaupassa, menemällä Facebookiin.

– Some on nykypäivän kohtaamispaikka kaupan lisäksi. Siellä on helppo käydä vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, K-ryhmän videoissakin omat kasvonsa peliin laittanut Huurtola toteaa.  

Takaisin ylös