Kaupan vuosi 2014

ENG / SE

Suomi nousuun kaupalla

Kaupan liiton edunvalvonnan, vaikuttamisen ja viestinnän kärjet olivat vuonna 2014 verot, verkko ja vastuu. Nämä samat teemat ovat erittäin ajankohtaisia myös vaalivuonna 2015 ja eduskuntavaalien jälkeen päätettäessä uudesta hallitusohjelmasta.

Taantuma-Suomi tarvitsee nyt kasvua. Kasvun tekevät yritykset. Kasvun saavat aikaan kilpailukykyiset vientiyritykset ja elinvoimaiset kotimarkkinat. Suomen uuden nousun perustana ovat rohkeus, yhteistyö ja ennakkoluulottomuus. Haluamme avointa ja monipuolista keskustelua Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeistä asioista. Valitettavasti sitkeä taantuma ei johdu psykologiasta vaan oman kansantaloutemme rakenteellisista ongelmista. Ne voidaan ratkaista omilla toimilla, kansainvälisiin suhdanteisiin on pakko sopeutua.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala ja suurin työllistäjä. Kaupan ja palveluiden merkittävin ongelma on huippuverotuksella leikattu ostovoima, joka pienenee vuonna 2015 jo kolmatta vuotta peräkkäin. Vaalikaudella on kiristetty lähes kaikkia veroja työn verotuksesta kulutukseen. Seurauksena on nyt nähty kotimarkkinoiden ahdinko.

Usko tulevaisuuteen ja kasvuun on palautettava verotusta keventämällä. Tehtävä on vaativa, koska valtion velkaantumista ei saa kasvattaa. On pakko hyväksyä, että julkinen sektori voi olla vain niin suuri kuin yksityinen sektori kykenee maksamaan. Käytännössä siis kuntien ja valtion menoja on leikattava.

Kansainvälinen kilpailukyky on menestyksen edellytys

Kauppa elää keskellä digitaalista murrosta. Suomalaiset kaupan yritykset kilpailevat kansainvälisten verkkokauppojen kanssa. Siksi niillä pitää olla samat kilpailuedellytykset kuin ulkomaisilla verkkokaupoilla.

Nyt suomalaista kauppaa rasittaa yhä kasvava sääntely ja kiristyvä verotus. Kivijalkakauppaa ei voi rasittaa esimerkiksi sellaisilla kierrätykseen liittyvillä kuluilla ja maksuilla, joilta ulkomainen verkkokauppa välttyy kokonaan. EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden kehittäminen on kannatettavaa. Se ei kuitenkaan saa merkitä sitä, että suomalaisen kaupan kilpailukyky murenee.

Kilpailuetuna palvelu

Palvelu on yhteinen ja tärkeä nimittäjä vähittäiskaupalle ja teollisuutta sekä rakentamista palvelevalle tekniselle kaupalle. Digitalisoituminen mielestäni korostaa palvelun merkitystä kaikilla kaupan sektoreilla. Meillä suomalaisilla on varaa parantaa palveluamme, on se henkilökohtaista, yritysten välistä tai verkossa ja muissa digitaalisissa kanavissa tapahtuvaa. Hyvä palvelu on suomalaiselle kaupalle paras tae menestyä kansainvälisessä kilpailussa.

Itse tunnen kaupan toimialoista parhaiten teknisen kaupan ja olen konkreettisesti huomannut, kuinka tärkeä merkitys tuotteisiin liitetyillä innovatiivisilla palveluilla on yrityksen kilpailukyvylle. Kaupan tehtävä on tarjota ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin ja joskus myös ongelmiin. Tämä koskee yhtä lailla pientä kivijalkamyymälää kuin suurta kansainvälistä konsernia.

Töitä nuorille

Ikävin asia, jonka lama on tuonut mukanaan, on liian korkealle kivunnut nuorisotyöttömyys. Pitkään jatkuessaan sillä on todella huonot seuraukset yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta, ja siksi tähän epäkohtaan on puututtava heti. Kaikkia, uudenlaisiakin ratkaisuja nuorten työllistämiseksi kannattaa nyt ennakkoluulottomasti kokeilla.

Kaupan liiton esittämä koulutustyösuhde on yksi tällainen avaus. Me kaupassa olemme nuorten työllistämisen asiantuntijoita, sillä kauppa on monen nuoren ensimmäinen työpaikka, ja yli 20 prosenttia alle 25-vuotiaista työssä käyvistä nuorista on kaupan palveluksessa.

Suomalainen kauppa toimii tässäkin asiassa vastuullisesti ja toivomme, että niin haluavat tässä vakavassa taloustilanteessa tehdä kaikki muutkin.

Puheenjohtajan_katsaus_w880px_palstakuva

Maarit Toivanen-Koivisto

Kaupan liiton hallituksen puheenjohtaja

Onninen Oy:n hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos

 

 

 

Takaisin ylös