Kaupan vuosi 2013

ENG / SE

Ässä meni mobiiliin

”Mobiilipalvelut ovat nopeimmin toimialoja muuttava trendi. Siksi halusimme tuoda S-ryhmän arvokkaimman brändin, vihreän kortin, älypuhelimiin”, SOK:n markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri taustoittaa marraskuussa 2013 lanseerattua uutta digitaalista palvelua.

S-mobiiliksi ristityssä sovelluksessa yhdistyvät S-ryhmän asiakkuusohjelma ja hyvään lentoon nousseen kauppapankin, S-Pankin, palvelut. Ääri mainostaa S-mobiilia täysverisenä mobiilipankkina. Sovelluksen avulla voi esimerkiksi tarkistaa S-Pankin pankkitilin saldon ja maksaa laskuja. Se näyttää ajantasaisesti myös kertyneen bonussaldon.

”Luonnollisesti tämä on meille myös viestintä- ja markkinointikanava, joka mahdollistaa entistä kohdennetumman viestinnän. Haluamme lähettää mahdollisimman relevantteja viestejä; kaikkien kuluttajien ei tarvitse vastaanottaa kaikkea”, Ääri toteaa.

S-mobiilista löytyvät S-ryhmän ajankohtaiset edut, tarjoukset ja tapahtumat, niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

”Lupaamme vielä lisää ominaisuuksia. Niitä voivat olla esimerkiksi hotellien huonevaraukset ja ravintoloiden lounaspassit”, Ääri visioi.

Ostaja hakee myyjää

Ääri muistuttaa, että kaupan on seurattava vikkelästi mukana, kun digitalisoituvassa maailmassa tapahtuu nopeita muutoksia.

”Kuluttajat ovat yhä tietoisempia ja vaativampia ja heidän valtansa kasvaa. Ennen myyjä haki ostajaa, nyt ostaja hakee myyjää. Kaiken keskiössä on asiakas”, hän toteaa ja lisää, että itse asiassa koko sovelluksen kehittäminen lähti liikkeelle asiakkaiden toiveista.

Sosiaalisen median kautta asiakkaita rekrytoitiin palvelun testaajiksi. Käyttöliittymästä tehtiin useita versioita, joista sitten valittiin toimivin ja helppokäyttöisin. Myös nimi S-mobiili on lähtöisin asiakkailta.

S-ryhmän tavoitteena on, että sen asiakasomistajat oppisivat käyttämään digitaalisia palveluja osana normaalia tuotteiden valinta- ja etsimisprosessiaan, tapahtuipa itse ostaminen sitten myymälästä tai verkosta. Pyrkimyksenä on synnyttää vielä nykyistä kiinteämpi linkki digipalveluiden ja myymäläverkoston kesken.

Takaisin ylös