Kaupan vuosi 2013

ENG / SE

Tavoitteena maailman paras kangasverkkokauppa

Eurokangas Oy:n juuret juontavat sotien jälkeiseen aikaan, jolloin Saimi ja Veikko Heinonen perustivat Lahteen pienen kangaskaupan. Kauppa menestyi ja toiminta laajeni. 60-luvulla, jolloin halpakauppa oli voimissaan, ketju sai nimekseen Sekunda ja Pala Ky. Tarinan mukaan eräs asiakas oli vinoillut Heinosen Veikon myyvän ”vain sellaista sekundaa ja palaa”, mistä sisuuntuneena Veikko muutti koko ketjun nimen.

1980-luvulla myymälät olivat ajan henkeen sopivasti nimeltään Superkankaita. Sukupolvenvaihdoksen myötä ohjakset otti käsiinsä Heinosten tytär Kaija yhdessä miehensä Carl-Johan Wardin kanssa. Ensimmäiset Eurokangas-myymälät avattiin Lahteen ja Turkuun vuonna 1991.

”Kilpailu alalla on todella muuttunut niistä päivistä, kun pieni kangaskauppamme aloitti. Viime vuosien vahva sisustamisen buumi on tuonut alalle lisää toimijoita, ja kilpailu on luonnollisesti kiristynyt. Me uskomme, että keskittymällä siihen tuotealueeseen, minkä parhaiten osaa plus tarjoamalla tällä tuotealueella erittäin laajat valikoimat sekä parhaan asiakaspalvelun, pääsee hyvään lopputulokseen. Me osaamme kankaat”, sanoo Daniel Ward, kangaskauppayrittäjä kolmannessa polvessa.

”Erittäin tärkeää on lisäksi seurata kuluttajaa reaaliajassa. Me haluamme olla ensimmäisinä luomassa, tarjoamassa ja täyttämässä hänen unelmansa ja tarpeensa monikanavaisesti”, toimitusjohtaja jatkaa.

Lähemmäksi kuluttajia

Eurokangasta voi tituleerata yhdeksi monikanavaisuusajattelun edelläkävijäyrityksistä Suomessa. Se nimittäin kokeili ensimmäisen kerran verkkokauppaa jo vuonna 1999. Aika ei kuitenkaan vielä tuolloin ollut kypsä.

Hiljattain ajatus verkkokaupasta virisi uudestaan. Daniel Ward osallistui itse Kaupan liiton järjestämään verkkokauppakoulutukseen.

”Oli erittäin hyödyllistä päästä tapaamaan verkkokaupan tämän päivän osaajia sekä kuulla ajankohtaisia puheenaiheita ja kuulumisia. Kun nyt perustamme verkkokaupan uudelleen, aion itse osallistua tiiviisti sen kehittämiseen.”

Daniel Wardin mukaan Eurokankaan tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin rakentaa maailman paras kangasverkkokauppa. Yritys on hiljattain rekrytoinut asiaa eteenpäin vievän johtajan, ja suunnitelmat alkavat tarkentua.

”Uskon, että verkkokauppa tuo Eurokankaan entistä lähemmäs kaikkia kuluttajia ja samalla entistä helpommin saavutettavaksi. Kivijalkamyymälöillä on luonnollisesti ratkaiseva merkitys ja tärkein rooli myös tulevassa strategiassamme, jossa verkkokauppa tukee kivijalkamyymälöidemme toimintaa.”

Takaisin ylös